5 redenen waarom digital prototyping belangrijk is bij het ontwikkelen van digitale producten
Heb je een idee voor een nieuw product of business model? Dan is de volgende stap om de bal intern nog aan het rollen te krijgen, je concept tot leven te brengen en stakeholders te overtuigen. Een prototype is een ideaal hulpmiddel om dit voor elkaar te krijgen.
Wat is een prototype?
Een prototype is als een eerste schets van jouw idee of aanname, maar dan visueel en tastbaar. Van eenvoudige schetsen tot gedetailleerde digitale versies, een prototype helpt je om snel en kostenefficiënt aannames te valideren en te leren wat wel en niet werkt.
Met een prototype…
… breng je je idee of aanname een tastbare vorm en breng je het tot leven! Dit is van onschatbare waarde bij het overtuigen van stakeholders en het valideren van je idee bij gebruikers.
Waarom is een prototype belangrijk?
Wist je dat maar liefst 80% van de nieuw gelanceerde digitale diensten faalt? Dat komt omdat ze vaak niet voldoen aan de verwachtingen van de gebruikers. Een prototype helpt je dit te voorkomen door jouw concept eerst te valideren met je doelgroep.
Een prototype heeft een aantal belangrijke voordelen:
Snel gebouwd: Binnen een paar dagen tot enkele weken kun je een prototype maken en testen, bijvoorbeeld via een Design Sprint. Dit verhoogt de kans dat de organisatie in beweging komt.
Voorkom onnodige kosten: Hoe vaak gebeurt het niet dat er geld wordt uitgegeven aan producten of features die geen waarde toevoegen? Als digitale diensten groeien wordt het steeds duurder om bij te sturen. Na prototype-validaties bouw je alleen wat waardevol is.
Gevalideerde ontwerpen: Zonder tevreden gebruikers heeft je digitale dienst weinig waarde. Betrek gebruikers actief in het proces en pas jouw product aan op basis van hun feedback. Zo krijg je het beste resultaat.
Versnelt Time-to-Market: Snelheid is key. Prototyping stelt je in staat om snel wijzigingen aan te brengen en je product te optimaliseren voor een snellere lancering.
Effectieve communicatie: Een tastbaar prototype spreekt tot de verbeelding (letterlijk!). Het vergroot het vertrouwen van stakeholders, brengt de bal aan het rollen en vereenvoudigt het besluitvormingsproces. Waarom? Omdat je nieuwe producten of features visueel maakt.
Een digitaal prototype is dus geen luxe, maar een must in het ontwikkelingsproces van je nieuwe digitale product. Het helpt je om snel te leren, fouten en onnodige kosten te vermijden en uiteindelijk een product te creëren dat echt aanslaat bij de doelgroep.
Wil je meer weten over hoe prototyping jou kan helpen?
En hoe ik dit heb toegepast bij bedrijven zoals Samsung, Artsen zonder Grenzen of start-ups zoals De Traumakaart? Neem gerust contact met me op via e-mail of LinkedIn.